seo

Keresőoptimalizálás gyorstalpaló előadás

Nagyon jól sikerült a Drupal Hétvége 2011, innen is köszönöm a szervezőknek. A SEO gyorstalpaló előadásomnál ezt a prezi-t használtam:

Update: ustream.tv kötvetítés itt:

Az idei előadásban az általános dolgokat mutattam be. A Drupal specifikus dolgokról 2010-ben beszéltem, a Drupal keresőoptimalizálás nevű előadásban. Fordított sorrendben több értelme van a dolognak, úgyhogy előbb az idei "SEO gyorstalpaló"-t nézzétek végig, utána a 2010-est.

A közösségi média most először tényleg számít a keresőoptimalizálásban

Azt már eddig is tudtuk, hogy a Facebook és Twitter aktivitás közvetett módon, és valószínűleg nagyon kis mértékben, képes befolyásolni a Google találati lista sorrendjét. Miközben a fenti közösségi oldalak szép nagyra megnőttek, a Google folyamatosan próbálta létrehozni a saját közösségi hálózatát, általában kevesebb, mint több sikerrel. Legújabb próbálkozásukról, a Google +1 gombról áprilisban már kifejtettem a véleményemet. Persze lehetett sejteni, hogy komolyan gondolják a Google-nél a +1 gombot, hiszen elég sok saját termékbe azonnal integrálták is, többek között a Youtube-ra is. Először csak néhány kiválasztott partner helyezhete el saját oldalán a gombot, de most már bárki megteheti ezt.

Mindenki látja

Miért a súlyos cím, mi változott most? A SearchEngineLand publikálta a hírt, hogy néhány keresésnél a találati oldalon megjelenik az adott oldalhoz tartozó összes +1 szavazat. Eddig csak bejelentkezve lehetett látni a +1-eket és csak a barátaink szavazatait mutatta a Google. Azt hiszem nem kell nagyon ecsetelni, hogy miért nagyon fontos változás ez a közösségi média és a keresőoptimalizálás kapcsolatában. Népszerűségünk a közösségi oldalakon +1 szavazatokként ölt testet. Ha pedig a szavazatok összege megjelenik a találati oldalon, akkor ez bizony jelentősen átrendezheti a kattintási arányokat az első 10 találat között.

Így jelenik meg

Magyar találati oldalon egyelőre nem sikerült elcsípni az új funkciót, így a SearchEngineLand képeit használom én is illusztrációnak. Kijelentkezett állapotban így nézhet ki a találati lista egy eleme (az utolsó sort érdemes figyelni): Bejelentkezett állapotban pedig azt is láthatjuk, hogy az ismerősök közül kik szavaztak az adott linkre, és persze ilyenkor aktív a +1 gomb is amivel szavazni lehet: Ha valaki meglátja a google.hu oldalain az új funkciót mindenképp jelezze egy hozzászólásban. Elismerem, hogy a mostani megjelenítés nem okot hatalmas változást az eddig megszokott külalakban, de ez egyrészt változhat még, másrészt biztos vagyok benne, hogy ez az egyszerű kis szürke sor is befolyásolja a kattintási arányokat.

+1 gombot mindenhova

Eddig nem sok értelmét láttam elhelyezni a +1 gombot, de most úgy gondolom, egy próbát mindenképpen megér. A +1 gomb hivatalos oldalán bárki gyárthat magának beépítő kódot. 4 különböző formátum érhető el, többek között a Facebook like-hoz illeszkedő 20 pixel magas szavazó gomb is. Ezek után nincs más hátra, mint hogy én is elhelyezzem itt a gombot, és várjam a szavazatokat :)

Schema.org

A három nagy kereső (Bing, Google és Yahoo) közös szabványt indított schema.org néven.

A szabvány célja, hogy a weboldalakban található tartalmat meta adatokkal láthassák el a weboldal készítői. Sokszor ugyanis nem egyértelmű, hogy egy szöveg pontosan mire utal.

Példa

A schema.org-on az „avatar” kifejezést hozzák fel példának. Ebből az egy szóból nem lehet tudni, hogy most a filmet akarja jelölni, vagy a felhasználói hozzászólásoknál használt kis képeket, amiket szintén avatar-nak nevezünk. A cél, hogy tudassuk a keresőkkel, mi most a filmről írunk.

A HTML kód:

<div>
<h1>Avatar</h1>
<span>Rendező: James Cameron (született: 1954. augusztus 16.)</span>
<span>Sci-Fi</span>
<a href="../movies/avatar-theatrical-trailer.html">Előzetes</a>
</div>

Kiadtak egy hosszú listát a támogatott tartalom típusokról, ezt fogjuk felhasználni most. A legáltalánosabb a Thing típus, minden más ebből származik. A példát folytatva az Avatar film a Thing » CreativeWork » Movie kategóriába tartozik. Ezt így jelölhetjük a HTML kódban:

<div itemscope itemtype="http://schema.org/Movie">
  <h1>Avatar</h1>
  <span>Rendező: James Cameron (született: 1954. augusztus 16.)</span>
  <a href="../movies/avatar-theatrical-trailer.html">Előzetes</a>
</div>

Az itemscopre az érintett html darabot jelöli ki, az itemtype pedig meghatározza a típust.

A Movie, azaz film típus jó néhány paraméterrel rendelkezik, pl. rendező, szereplők, hossz, stb... A paramétereket az itemprop attributummal lehet megadni, a rendezőt pl. így:

<span>Rendező: <span itemprop="director">James Cameron</span> (született: 1954. augusztus 16.)</span>

Vigyázat, bonyolódik!

Egy paraméter nem csak szöveges mező lehet, hanem beágyazott objektum is. A rendezőt megadhatjuk mint személy objektumot, azaz Person típusként, így:

<div itemprop="director" itemscope itemtype="http://schema.org/Person">
  Rendező: <span itemprop="name">James Cameron</span> (született: <span itemprop="birthDate">1954. augusztus 16.)</span>
</div>

A szabvány sok egyéb dolgot is tartalmaz, mint pl. a meta mezők, amelyeket csak a keresők látnak, a felhasználók nem, vagy a média anyagok, úgymint kép, videó vagy hang anyagok.

A fenti példából már látszik a dolog működése, a további részletekért és a pontos specifikációért irány a schema.org.

Open Grapgh

A schema.org erősen emlékeztet a Facebook által használt Open Grapgh szabványra. Egy jelentős különbség van: míg előbbi a weboldal egy részéhez ad meta adatokat, addig az OpenGrapgh teljes weboldalakat ír le. Érthető, hiszen a Facebook (még) csak url-ek szintjén foglalkozik a webbel, addig a keresőket az oldalon belüli tartalom érdekli.

Egyre érthetőbb web

Egy újabb példa arra, hogy a keresők nem próbálnak meg mindent saját kútfőből megoldani, hanem egyre erősebben támaszkodnak a weboldal tulajdonosok segítségére. Amíg a keresők ettől jobbak lesznek, addig én szívesen segítek.

Keresőmarketing konferenciák ma még olcsóbban

Két rangos keresőmarketing konferencia is készülőben van.

A Keresőmarketing nap 2010 idén, november 17.-én kerül megrendezésre. A programból ítélve főleg a nagyobb piaci szereplők számára lesz érdekes ez a rendezvény.

A SUPERSEO konferencia 2011 január 19-20.-án lesz Galyatetőn, és ez egy vérbeli, kétnapos SEO fejtágításnak ígérkezik, kicsiknek és nagyoknak egyaránt. A programot olvasva, van néhány olyan előadás amitől „összefut a nyál a számban” :)

A bejegyzés apropója pedig, hogy mindkét konferenciára van early bird kedvezmény, és mindkét kedvezményes ár határideje éppen ma (2010.11.12) van. Jelentkezés itt és itt.

Drupal keresőoptimalizálás előadás

A Drupal Hétvége 2010 konferencián (2010. november 13-14.) előadást tartok Drupal keresőoptimalizálás témában. Érdemes eljönni, mert az én előadásomon kívül is igen sok érdekes téma lesz.

Aki a webes világban dolgozik, legyen akár döntéshozó, reklámszakember vagy honlapkészítő, annak érdemes eljönnie.

A konferencia ingyenes, de előzetes regisztráció szükséges. Jelentkezési határidő: november 7. (vasárnap)

Ha eljössz, keress meg, és igyunk meg egy pohár sört üdítőt.

Update: Az előadás fóliái a slideshare-en:

Volt egy másik, 5 perces előadásom is. Ott az Állás.IT indulásáról beszéltem:

Oldalak

Feliratkozás RSS - seo csatornájára