Schema.org

A három nagy kereső (Bing, Google és Yahoo) közös szabványt indított schema.org néven.

A szabvány célja, hogy a weboldalakban található tartalmat meta adatokkal láthassák el a weboldal készítői. Sokszor ugyanis nem egyértelmű, hogy egy szöveg pontosan mire utal.

Példa

A schema.org-on az „avatar” kifejezést hozzák fel példának. Ebből az egy szóból nem lehet tudni, hogy most a filmet akarja jelölni, vagy a felhasználói hozzászólásoknál használt kis képeket, amiket szintén avatar-nak nevezünk. A cél, hogy tudassuk a keresőkkel, mi most a filmről írunk.

A HTML kód:

<div>
<h1>Avatar</h1>
<span>Rendező: James Cameron (született: 1954. augusztus 16.)</span>
<span>Sci-Fi</span>
<a href="../movies/avatar-theatrical-trailer.html">Előzetes</a>
</div>

Kiadtak egy hosszú listát a támogatott tartalom típusokról, ezt fogjuk felhasználni most. A legáltalánosabb a Thing típus, minden más ebből származik. A példát folytatva az Avatar film a Thing » CreativeWork » Movie kategóriába tartozik. Ezt így jelölhetjük a HTML kódban:

<div itemscope itemtype="http://schema.org/Movie">
  <h1>Avatar</h1>
  <span>Rendező: James Cameron (született: 1954. augusztus 16.)</span>
  <a href="../movies/avatar-theatrical-trailer.html">Előzetes</a>
</div>

Az itemscopre az érintett html darabot jelöli ki, az itemtype pedig meghatározza a típust.

A Movie, azaz film típus jó néhány paraméterrel rendelkezik, pl. rendező, szereplők, hossz, stb... A paramétereket az itemprop attributummal lehet megadni, a rendezőt pl. így:

<span>Rendező: <span itemprop="director">James Cameron</span> (született: 1954. augusztus 16.)</span>

Vigyázat, bonyolódik!

Egy paraméter nem csak szöveges mező lehet, hanem beágyazott objektum is. A rendezőt megadhatjuk mint személy objektumot, azaz Person típusként, így:

<div itemprop="director" itemscope itemtype="http://schema.org/Person">
  Rendező: <span itemprop="name">James Cameron</span> (született: <span itemprop="birthDate">1954. augusztus 16.)</span>
</div>

A szabvány sok egyéb dolgot is tartalmaz, mint pl. a meta mezők, amelyeket csak a keresők látnak, a felhasználók nem, vagy a média anyagok, úgymint kép, videó vagy hang anyagok.

A fenti példából már látszik a dolog működése, a további részletekért és a pontos specifikációért irány a schema.org.

Open Grapgh

A schema.org erősen emlékeztet a Facebook által használt Open Grapgh szabványra. Egy jelentős különbség van: míg előbbi a weboldal egy részéhez ad meta adatokat, addig az OpenGrapgh teljes weboldalakat ír le. Érthető, hiszen a Facebook (még) csak url-ek szintjén foglalkozik a webbel, addig a keresőket az oldalon belüli tartalom érdekli.

Egyre érthetőbb web

Egy újabb példa arra, hogy a keresők nem próbálnak meg mindent saját kútfőből megoldani, hanem egyre erősebben támaszkodnak a weboldal tulajdonosok segítségére. Amíg a keresők ettől jobbak lesznek, addig én szívesen segítek.

6 hozzászólás

Óvatosan a figyelemfelkeltő

Óvatosan a figyelemfelkeltő szavakkal.

Szó sincs közös szabványról, egyáltalán szabványról sem beszélhetünk, ha csak nem a HTML5-re gondolsz, ami jelenleg tervezet. A Schema.org kidolgozott metaadat szótárakat ajánl. A szótáraik jelenleg a Microdata jelölést támogatják.

Technikai értelemben valóban

Technikai értelemben valóban nem szabvány. Viszont a kereső piac minden nagyobb szereplője egyformán megérti és értelmezi ezt a html kiegészítést, ezért szerintem már most is tekinthető de facto szabványnak.

Azért tartom erre

Azért tartom erre helytelennek a szabványként való hivatkozást, mert az ettől való eltérés vagy a szótárak nem alkalmazása nem jelenti a szabványok nemkövetését, hovatovább még a követéssel való SEO előny sem feltélenül egyértelmű, hiszen metadat jelölésre – miként eddig is – alkalmazhatók a Rich Snippetek.

Másfelől neked, SEO témában sokak számára hiteles forrásnak figyelned kell arra, hogy milyen kifejezéssel illetsz technológiákat. A posztod alapján a vezető joggal bírálhatná a fejlesztőt, hogy ő nem készít szabványos webhelyet, amikoron nem illeszti a Schema.org valamely szótárához a weboldal adatleíróit. És ez persze közel sincs így.

Érdekes kezdeményezés, de

Érdekes kezdeményezés, de nagyon bonyolítja a dolgokat.

Azt hiszem Matt Cutts hozta fel példának, hogy Clark Kent-ből következdtet, hogy a film Superman-ről szól, és kifejezetten ajánlja, hogy ne mindig a film címét ismételjük, mert az kulcsszó halmozás, hanem a főhős neve is ugyanannyira fontos. Ha tehát valaki a film címére keres rá, találni fog olyan cikkeket is, amelyek CK-ról szólnak.

De azt is megemlítette, hogy amitől a Superman szerepel a cikkben, nem biztos, hogy a filmről szól, lehetséges, hogy csupán egy kiváló képességű, teljesen más személyről, például sportolóról.

Ebből én azt következtetem, hogy bár ez a szabványtervezet valóban megkönnyítheti a keresők munkáját, attól még ugyanúgy azt a szöveget is megértik, amelyben nincs alkalmazva. Idővel elválik, hogy milyen hatással lesz a serp-re, addig viszont nem fogom bonyolítani az életem.

Egy általános folyó szöveg

Egy általános folyó szöveg esetén, pl. egy cikk vagy blogpost, senki nem várja el, hogy ilyen meta adatokkal legyen felvértezve.

Ennek ott van jelentősége, amikor az információ adatbázisból jön, de a HTML-re konvertálás során elvész a meta adat és csak a szöveg marad. Ilyenkor jön jól, ezzel átmenthető a plusz infó.

Érdekes, de így, hogy

Érdekes, de így, hogy egymásba ágyazhatóak az adatok
film -> rendező (akkor már ide "Person" tag) így elég durván bonyolódnak a dolgok. Épp egy webáruházat fejlesztek és mindenképpen szeretném az itt is leírt előnyökét kihasználni, de ahogy látom most már nem designel és UX-el kell kezdeni a fejlesztést, hanem schema.org-al :D