A három nagy kereső (Bing, Google és Yahoo) közös szabványt indított schema.org néven.
A szabvány célja, hogy a weboldalakban található tartalmat meta adatokkal láthassák el a weboldal készítői. Sokszor ugyanis nem egyértelmű, hogy egy szöveg pontosan mire utal.
Példa
A schema.org-on az „avatar” kifejezést hozzák fel példának. Ebből az egy szóból nem lehet tudni, hogy most a filmet akarja jelölni, vagy a felhasználói hozzászólásoknál használt kis képeket, amiket szintén avatar-nak nevezünk. A cél, hogy tudassuk a keresőkkel, mi most a filmről írunk.
A HTML kód:
<div>
<h1>Avatar</h1>
<span>Rendező: James Cameron (született: 1954. augusztus 16.)</span>
<span>Sci-Fi</span>
<a href="../movies/avatar-theatrical-trailer.html">Előzetes</a>
</div>
Kiadtak egy hosszú listát a támogatott tartalom típusokról, ezt fogjuk felhasználni most. A legáltalánosabb a Thing típus, minden más ebből származik. A példát folytatva az Avatar film a Thing » CreativeWork » Movie kategóriába tartozik. Ezt így jelölhetjük a HTML kódban:
<div itemscope itemtype="http://schema.org/Movie">
<h1>Avatar</h1>
<span>Rendező: James Cameron (született: 1954. augusztus 16.)</span>
<a href="../movies/avatar-theatrical-trailer.html">Előzetes</a>
</div>
Az itemscopre az érintett html darabot jelöli ki, az itemtype pedig meghatározza a típust.
A Movie, azaz film típus jó néhány paraméterrel rendelkezik, pl. rendező, szereplők, hossz, stb... A paramétereket az itemprop attributummal lehet megadni, a rendezőt pl. így:
<span>Rendező: <span itemprop="director">James Cameron</span> (született: 1954. augusztus 16.)</span>
Vigyázat, bonyolódik!
Egy paraméter nem csak szöveges mező lehet, hanem beágyazott objektum is. A rendezőt megadhatjuk mint személy objektumot, azaz Person típusként, így:
<div itemprop="director" itemscope itemtype="http://schema.org/Person">
Rendező: <span itemprop="name">James Cameron</span> (született: <span itemprop="birthDate">1954. augusztus 16.)</span>
</div>
A szabvány sok egyéb dolgot is tartalmaz, mint pl. a meta mezők, amelyeket csak a keresők látnak, a felhasználók nem, vagy a média anyagok, úgymint kép, videó vagy hang anyagok.
A fenti példából már látszik a dolog működése, a további részletekért és a pontos specifikációért irány a schema.org.
Open Grapgh
A schema.org erősen emlékeztet a Facebook által használt Open Grapgh szabványra. Egy jelentős különbség van: míg előbbi a weboldal egy részéhez ad meta adatokat, addig az OpenGrapgh teljes weboldalakat ír le. Érthető, hiszen a Facebook (még) csak url-ek szintjén foglalkozik a webbel, addig a keresőket az oldalon belüli tartalom érdekli.
Egyre érthetőbb web
Egy újabb példa arra, hogy a keresők nem próbálnak meg mindent saját kútfőből megoldani, hanem egyre erősebben támaszkodnak a weboldal tulajdonosok segítségére. Amíg a keresők ettől jobbak lesznek, addig én szívesen segítek.
6 hozzászólás
Óvatosan a figyelemfelkeltő
Beküldte slink -
Óvatosan a figyelemfelkeltő szavakkal.
Szó sincs közös szabványról, egyáltalán szabványról sem beszélhetünk, ha csak nem a HTML5-re gondolsz, ami jelenleg tervezet. A Schema.org kidolgozott metaadat szótárakat ajánl. A szótáraik jelenleg a Microdata jelölést támogatják.
Technikai értelemben valóban
Beküldte EdgarPE -
Technikai értelemben valóban nem szabvány. Viszont a kereső piac minden nagyobb szereplője egyformán megérti és értelmezi ezt a html kiegészítést, ezért szerintem már most is tekinthető de facto szabványnak.
Azért tartom erre
Beküldte slink -
Azért tartom erre helytelennek a szabványként való hivatkozást, mert az ettől való eltérés vagy a szótárak nem alkalmazása nem jelenti a szabványok nemkövetését, hovatovább még a követéssel való SEO előny sem feltélenül egyértelmű, hiszen metadat jelölésre – miként eddig is – alkalmazhatók a Rich Snippetek.
Másfelől neked, SEO témában sokak számára hiteles forrásnak figyelned kell arra, hogy milyen kifejezéssel illetsz technológiákat. A posztod alapján a vezető joggal bírálhatná a fejlesztőt, hogy ő nem készít szabványos webhelyet, amikoron nem illeszti a Schema.org valamely szótárához a weboldal adatleíróit. És ez persze közel sincs így.
Érdekes kezdeményezés, de
Beküldte Fábián Gábor -
Érdekes kezdeményezés, de nagyon bonyolítja a dolgokat.
Azt hiszem Matt Cutts hozta fel példának, hogy Clark Kent-ből következdtet, hogy a film Superman-ről szól, és kifejezetten ajánlja, hogy ne mindig a film címét ismételjük, mert az kulcsszó halmozás, hanem a főhős neve is ugyanannyira fontos. Ha tehát valaki a film címére keres rá, találni fog olyan cikkeket is, amelyek CK-ról szólnak.
De azt is megemlítette, hogy amitől a Superman szerepel a cikkben, nem biztos, hogy a filmről szól, lehetséges, hogy csupán egy kiváló képességű, teljesen más személyről, például sportolóról.
Ebből én azt következtetem, hogy bár ez a szabványtervezet valóban megkönnyítheti a keresők munkáját, attól még ugyanúgy azt a szöveget is megértik, amelyben nincs alkalmazva. Idővel elválik, hogy milyen hatással lesz a serp-re, addig viszont nem fogom bonyolítani az életem.
Egy általános folyó szöveg
Beküldte EdgarPE -
Egy általános folyó szöveg esetén, pl. egy cikk vagy blogpost, senki nem várja el, hogy ilyen meta adatokkal legyen felvértezve.
Ennek ott van jelentősége, amikor az információ adatbázisból jön, de a HTML-re konvertálás során elvész a meta adat és csak a szöveg marad. Ilyenkor jön jól, ezzel átmenthető a plusz infó.
Érdekes, de így, hogy
Beküldte Hankó Zoltán -
Érdekes, de így, hogy egymásba ágyazhatóak az adatok
film -> rendező (akkor már ide "Person" tag) így elég durván bonyolódnak a dolgok. Épp egy webáruházat fejlesztek és mindenképpen szeretném az itt is leírt előnyökét kihasználni, de ahogy látom most már nem designel és UX-el kell kezdeni a fejlesztést, hanem schema.org-al :D